Lakotaindiansk svetthydda (inipi), en stark upplevelse!

Svetthyddan, eller inipi som det heter var/är en Lakotaindiansk sed där man i tältet löste problem (ingen fick lämna tältet innan det var klart), utövade medicin och rensade kroppen från gifter genom svettandet och rensade själ, sinne och hjärta. Den jag var på ligger i Filipstad och är Sveriges första som byggdes.
Kvällen började med att vi la stora stenar med järnmalm i, i en hög och staplade upp ett torn av ved som en rund cirkel. Satte eld på det och fläktade in lågorna mot dess mitt. Sen gick vi upp till en meditationssal där vi fick höra om historien bakom svetthyddan och hur Lakotaindianerna tog med det till Island för ca 20 år sedan för att sprida det till andra när de insåg att planeten och vi människor inte tog hand om det vi har och ville delge sina traditioner för att få oss att stanna upp och tänka efter.
Efter det blev det ombyte till badbyxor och i mörkret gå en eldupplyst stig ned till tältet. Där gjordes en ritual där man fick sand i vänster hand och alla stod rund elden och man fick hålla upp vänster hand knuten mot alla väderstreck och tacka dem i tur och ordning. Sen huka sig och lägga handen mot marken och tacka moder jord följt av handen mot luften och tacka fader himmel. Stenarna glödgade röda bars in med grip till en grop i tältets mitt innan vi sen med brinnande örter renades när de fördes runt våra kroppar som vi fick andas in innan vi med varsin vattenflaska fick krypa in i tältet (låg ingång för att visa ödmjukhet). Det enda som gav ljus där inne var stenarnas glödande. När alla var inne stängdes ingången. Därefter fick vi höra mer historik kring svetthyddan. Det kastades salvia på stenarna som flammade upp och det sjöngs en välkomstsång till oss som var nya samtidigt som vatten från en upphackad isvak östes på stenarna och fort spred hetta.
Sittningen var indelad i 5. Första sittningen var kroppens rening och man sjöng en indiansk sång till jorden och bisonoxen (våra kor om man så vill). Jag kände panik över värmen och blev tungandad men det släppte när man började sjunga. Sen var sittning ett över och ordet öppna mässades. Då öppnade närmaste man porten och man gick ut om man ville, jag gjorde det då jag ville ha luft. Var skönt att gå barfota i snön.
När man väl satt sig igen bars det in en ny sten och för varje sten sa man välkommen sten. Porten stängdes och det var dags för andra sittningen (sinnets och förfädernas). Nya örter slängdes på (lavendel denna gång) stenarna och man sjöng en ny indiansk sång för våra förfäder och till björnen. Man tackade alla som genom tidernas begynnelse gått före en som gjort ens existens möjlig. Man tackade sin mor genom att hålla vänster handflata mot stenarna och sin far med höger handflata. Man klappade sig mot bröstkorgen och sjöng en ny sång tackandes sig själv för att man satt i hyddan. En talpinne gick runt och den som ville säga något tog den och talade.
Sedan ropades öppna och porten öppnades. Man tog luft, nya stenar bars in och porten stängdes. Nya örter. (Hjärtats rening? Minns inte exakt vad alla hette)
En sittning var helt tyst under meditation (själens rening) och en tokstark pepparmynta kastades på stenarna följt av vatten. Det brände i halsen när man andades och man hostade till och frös och var extremt varm samtidigt. När porten öppnades efter den och kalluft kom in frös man som fan. Ungefär som att man efter en halstablett inte kan dricka något kallt efter.
Sista sittningen vad dödssittningen som skulle symbolisera ens födelse, man lämnar ett stadium till nästa, lämnar värmens trygghet mot kylan utanför. Man sjöng en indiansk sång långsamt, och hela tiden östes det på mer och mer vatten och allt eftersom ökade intensiteten i sången och vattenkastandet tills det blev så varmt att det kändes som man brann tills någon fick nog och skrek öppna varav porten öppnades och man kastade sig ut (föddes).  Efter torkade man av sig all svett med handduk men man kände sig helt ren fast man inte duschade efter. Indianerna gjorde inte det efter då allt svettande blev som en hudkräm.
Kvällen avslutades med ett gediget uppdukat golv med vindruvor, olika uppskurna meloner, ost och kex, juicer m.m. Fick höra av en där att varje sittning är olik andra. En del börjar gråta och få utlopp för blockerade känslor, en del stora tatuerade killar öppnar sig för första gången om sitt i inre, en del får sinnesfrid och en gång fick en tjej orgasm där inne. Det brukar ta några dagar för en del att smälta det man kände där inne i mörkret. Vilket som var det en väldigt mäktig upplevelse! =)
Jag rekommenderar att du provar det någon dag! Kram /B

Kommentarer
Postat av: Purple Speer

Kära systrar och bröder! För tre veckor sedan deltog jag i exakt denna ritual, ledd av en islänning, i skogen utanför en värmländsk stad.



Detta var andra gången; förra gången var hösten 2009. Nu blev det en helt annan "sak" - och jag fördes iväg på en resa av helt oförutsägbart slag:



"En morgon därefter möter jag soluppgången öga mot öga, ser för min inre syn hur det är Guds blick som stiger upp över horisonten - efter en stund blir den outhärdlig, förtärande i sin flammande kraft...



Då vänder jag mig om och blundar - mottar då följande vision i tre sammanhängande, men ändå tydligt åtskilda steg:



1) för min inre syn faller ett brinnande kors ur skyn och försvinner ner i marken alldeles framför mig,



2) fortfarande med slutna ögon ser jag ett spjut av lila ljus sänkas ned och bli hängande framför mig... jag griper det med en känsla av förundran och upphetsad glädje, samtidigt i djup vördnad över att jag förlänats detta förtroende - jag känner att det är något slags andligt vapen.



3) jag går några kliv framåt, öppnar ögonen och från ingenstans framträder framför mig grönt skimrande och svagt fräsande fotspår i snön, som efter en osynlig gestalt - jag går efter och trampar i fotspåren, de är mellan fem till sju innan de försvinner.



Upplevelsen i sin helhet är ytterst verklig och närmast överjordisk."



Sedan har det följt några av de mest intensiva och psykiskt-andligt omvälvande dagarna i mitt liv - ytterst lite sömn, synnerligen hög aktivitet både inuti och utanför i ett mycket positiv, men intensivt krävande, energiström. Känsligheten för yttre vibrationer var extremt hög.



Mycket mer skulle kunna sägas / men bättre att stanna innan för mycket blivit sagt ;)



Allt gott o tankens goda kraft!

2012-02-17 @ 10:53:11
Postat av: Bosse

Okej? Hmm.



Ja detsamma då! =)

2012-02-17 @ 15:57:12
URL: http://Denna
Postat av: Emelie

Låter intressant :) Jag har börjat på boken "välja glädje". Kan inte läsa allt för mycket på en gång...Blir lite irriterad när det blir för positivt :P Ska dock försöka läsa ut boken innan jag uttalar mig på riktigt. Jag har varit dålig på att blogga på senaste tiden. Kram!

2012-02-20 @ 19:41:48
URL: http://weijan.blogg.se/
Postat av: Bosse

Jo, kanske är så. Men får hoppas du tar dig igenom den! =P

Kram tebaks! =)

2012-03-08 @ 22:08:10
URL: http://Denna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0